Innowacja pedagogiczna „Ortografia i czytanie niech
zabawą dla nas się stanie”
Innowacja pedagogiczna „Ortografia i czytanie niech zabawą dla nas się stanie” powstała w oparciu o obserwacje pracy uczniów, analizę wypowiedzi pisemnych i ustnych podczas zajęć oraz trwającą przez kilka miesięcy naukę zdalną. W czasach współczesnych, w dobie komputerów i innych urządzeń elektronicznych, czytanie i pisanie sprawia dzieciom trudności. Przez to, że komputer koryguje błędy, zanika czujność ortograficzna. Podczas pisemnej wypowiedzi dzieci skupiają uwagę na jej treści i popełniają błędy, których nie robią wykonując typowe ćwiczenia ortograficzne. Uczniom często brakuje umiejętności jednoczesnej koncentracji uwagi na treści i na prawidłowej pisowni.
Innowacja pedagogiczna „Ortografia i czytanie niech zabawą dla nas się stanie” ma na celu uatrakcyjnienie nauki ortografii na I etapie kształcenia. Różnorodność ćwiczeń i nauka poprzez zabawę pozwala wzbogacić wiadomości
i umiejętności uczniów z zakresu ortografii, czytania, wypowiedzi ustnych
i pisemnych, a w konsekwencji ułatwi im przejście z I do II etapu kształcenia.
Stosowane w trakcie w trakcie zajęć aktywne formy pracy sprawiają, że to co trudne, stanie się łatwe i interesujące. Innowacja wprowadza uczniów w świat słowników, uczy samodzielności i samokontroli.
Innowacja skierowana jest do uczniów klasy IIIA i realizowana jest w Zespole Szkolno-Przedszkolnym we Wsoli w roku szkolnym 2021/2022. Głównym celem innowacji jest:
- kształtowanie nawyku prawidłowego stosowania zasad ortograficznych
- wdrażanie do systematyczności i samokontroli
- kształtowanie wrażliwości na piękno literatury
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych
- doskonalenie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem.
Innowacja uwzględnia indywidualne tempo pracy ucznia, jego możliwości oraz stopniowanie trudności zadań. Opracowana została zgodnie z Ustawą z 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59 i 60) i uwzględnia założenia podstawy programowej obowiązującej od 2017r.
Autorka innowacji:
mgr Urszula Górnik