Wprowadzenie innowacji pedagogicznej „Mein Deutsch” podyktowane jest chęcią stworzenia uczniom naszej szkoły możliwości nauki drugiego języka obcego- języka niemieckiego, rozpoczynając od klasy 4 szkoły podstawowej. Najistotniejszym aspektem nauki stanie się poszerzenie wiedzy uczniów o nowe obcojęzyczne słownictwo, przyczyniające się do nabywania umiejętności sprawnego komunikowania się w określonych zakresach tematycznych. Dzięki innowacji uczniowie wzmocnią swoją wiarę w umiejętności językowe oraz zwiększą swoje szanse edukacyjne w przyszłości.

Innowacja wdrożona została we wrześniu 2019 roku i realizowana będzie w wymiarze 2 dodatkowych godzin zajęć języka niemieckiego w 3-letnim cyklu kształcenia. Umożliwi ona uczniom opanowanie podstawowego zakresu słownictwa oraz struktur leksykalnych z języka niemieckiego przed podjęciem obowiązkowej nauki tego języka w klasie 7 szkoły podstawowej.

Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość rozwijania swoich zainteresowań językowych dzięki zastosowaniu metod aktywizujących oraz pracy z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej. Uczniowie poznają różnorodne techniki nauki języków obcych oraz zapoznani zostaną z narzędziami internetowymi wspierającymi naukę, dlatego też zajęcia prowadzone będą zarówno w pracowni językowej, jak i w pracowni wykorzystującej tablicę interaktywną.

Zawarte w innowacji pedagogicznej „Mein Deutsch” treści uwzględniają założenia nowej podstawy programowej, obowiązującej od września 2017 roku oraz wzbogacają je  o nowe elementy. Nauczanie treści obejmujących zarówno receptywne, jak i produktywne sprawności językowe (odpowiednio: słuchanie i czytanie oraz mówienie i pisanie) będzie odbywało się zgodnie z wymaganiami ogólnymi i szczegółowymi podstawy programowej, w korelacji z materiałami dydaktycznymi opracowanymi przez autorkę innowacji na podstawie podręczników do nauki języka niemieckiego zatwierdzonymi przez Ministerstwo Edukacji.

Za główne cele niniejszej innowacji uznaje się:

ü pogłębianie ogólnej wiedzy uczniów,

ü rozbudzanie w uczniach pasji związanej z nauką języka niemieckiego jako drugiego języka obcego oraz wskazanie im, jak duże znaczenie ma znajomość języków obcych we współczesnym świecie,

ü rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości językowe,

ü rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia i logicznego rozumowania,

ü rozwijanie kompetencji językowych na wszystkich praktycznych komunikacyjnych płaszczyznach ich zastosowania,

ü kształtowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktycznych sytuacjach językowych,

ü kształtowanie umiejętności dostrzegania korelacji pomiędzy językami germańskimi: językiem angielskim i językiem niemieckim,

ü kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości i otwartości na wiedzę,

ü kształtowanie postawy tolerancji i otwartości na inne kultury,

ü nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie nawyku systematycznego uczenia się, pracowitości oraz wytrwałości,

ü przygotowanie uczniów do konkursów języka niemieckiego oraz egzaminu językowego na zakończenie nauki w szkole podstawowej.

 

Program innowacji obejmuje treści 12 zakresów tematycznych zgodnych z podstawą programową nauczania języka niemieckiego oraz korelujących z zagadnieniami egzaminacyjnymi z tego języka. W miarę wzrostu kompetencji językowych uczniów w poszczególnych latach nauki daje on możliwość gradacji poziomu trudności omawianego materiału. Dodatkowo innowacja dopuszcza zgłaszanie przez uczniów własnych propozycji rozwinięcia tematyki, dając im w ten sposób okazję do jeszcze większego zaangażowania w proces uczenia się.

Autorka innowacji:

mgr Agnieszka Olczak