Wprowadzenie w naszej szkole innowacji pedagogicznej „Letters and Sounds” podyktowane jest chęcią stworzenia uczniom naszej szkoły możliwości komunikowania się w języku angielskim w sposób jeszcze bardziej poprawny oraz swobodny. Zapoznanie z podstawowymi zasadami fonetyki języka angielskiego w sposób zabawny, atrakcyjny i systematyczny pomoże już najmłodszym dzieciom zapoznać się z prawidłową wymową poszczególnych wyrazów i fraz, przez co ich mowa stanie się nie tylko łatwa do zrozumienia, bardziej płynna lecz również czytany tekst dużo łatwiejszy do przyswojenia. Natomiast systematyczne ćwiczenia w czytaniu pozwolą na podniesienie poziomu rozumienia tekstów oraz wypowiedzi w języku angielskim.
Niniejsza innowacja pozwoli zachęcić dzieci do wspólnego odkrywania świata dźwięków (fonemów), jaki tworzą liczne połączenia, dwóch lub kilku liter w wyrazach anglojęzycznych. Realizacja programu będzie odbywać się poprzez: słuchanie krótkich piosenek o danym fonemie, wspólny śpiew wraz z inscenizacją ruchową, kolorowanie ilustracji utrwalającej sposób wypowiadania danych liter oraz zbiorów liter. Wszystkie te działania pozwolą uczestnikom na rozwój ich słuchu fonematycznego, co z kolei przyczyni się bezpośrednio do bogacenia słownictwa, doskonalenia wymowy oraz poziomu czytania i rozumienia tekstu w języku angielskim.
Udział w realizacji biorą uczniowie klas 2a i 2b w roku szkolnym 2022/2023. Innowacja odbywać się będzie 2 razy w tygodniu poza zajęciami dydaktycznymi. Każdy uczestnik będzie prowadził dodatkowy zeszyt „My Sounds book” (zeszyt z notatkami na temat fonemów w języku angielskim, np. „oo” – czytamy „u”), gdzie po wysłuchaniu piosenki oraz zaprezentowaniu graficznego obrazu wybranej głoski, wykona krótkie ćwiczenie oraz zapisze przykładowe wyrazy.
Poprawna wymowa wpłynie znacząco na sprawność komunikacji oraz pewność językową już najmłodszych uczniów naszej szkoły. Zdobyte umiejętności z pewnością zaowocują w kolejnych latach ich nauki obcego języka nowożytnego jakim jest język angielski, tak powszechny i coraz bardziej niezbędny w dzisiejszych czasach.
Tym samym za główne cele niniejszej innowacji uznaje się:
- zdobycie przez uczniów nowych umiejętności i podniesienie poziomu posiadanych kompetencji kluczowych,
- podejmowanie systematycznych działań doprowadzi do wzbogacenia ich czynnego i biernego zasobu słownictwa w języku angielskim
- wzmocnienie motywacji do pracy,
- umocnienie wiary w swoje możliwości językowe,
- pokonanie obaw podczas prezentowania swoich umiejętności.
Autorka innowacji:
mgr Agnieszka Tchórzewska