OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W RADOMIU
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Radomiu prowadzi działalność profilaktyczną, diagnostyczną i terapeutyczną na terenie placówki oraz szkół i przedszkoli w obszarze swojego działania.
Celem prowadzonej w poradni specjalistycznej diagnozy jest rozpoznanie i określenie potencjalnych możliwości dzieci i młodzieży oraz ich indywidualnych potrzeb edukacyjno- wychowawczych i predyspozycji zawodowych.
Diagnoza specjalistyczna dzieci i młodzieży obejmuje:
- Indywidualne badania psychologiczne dzieci i uczniów z deficytami w obrębie funkcji poznawczych, problemami dydaktyczno- wychowawczymi, trudnościami szkolnymi, zaburzeniami zachowania oraz trudnościami emocjonalnymi i adaptacyjnymi.
- Indywidualne badania pedagogiczne w celu oceny gotowości szkolnej, ustalenia stopnia opanowania podstawowych wiadomości i umiejętności szkolnych oraz przyczyn trudności w nauce, w tym specyficznych trudności w uczeniu się.
- Indywidualne badania logopedyczne i neurologopedyczne w celu oceny poziomu kompetencji językowych dzieci i uczniów oraz specyficznych zaburzeń w obszarze mowy i komunikacji.
- Indywidualne badania psychologiczno-pedagogiczne dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnością ubiegających się o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. - Diagnoza psychologiczno – pedagogiczna dzieci i młodzieży wymagających nauczania indywidualnego, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły / przedszkola.
- Indywidualne badania logopedyczne, psychologiczne i pedagogiczne na terenie szkół i przedszkoli.
- Badania dzieci w wieku od 1 miesiąca do 9 roku życia z wykorzystaniem Kart Oceny Rozwoju Psychoruchowego (KORP).
- Przesiewowe badania słuchu Platformą Zmysłów.
- Badania specjalistyczne pod kątem oceny predyspozycji zawodowych w związku
z przygotowaniem do wyboru zawodu i planowaniem kariery zawodowej.
Terapia
Na terenie poradni prowadzona jest:
- Indywidualna terapia psychologiczna dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi (m.in. dzieci lękowych, z fobią szkolną, z mutyzmem, z trudnościami wychowawczymi i w adaptacji społecznej oraz z zaburzeniami somatyczno-wegetatywnymi).
- Terapia uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- Indywidualna terapia logopedyczna (w tym terapia dla dzieci i młodzieży
o specjalnych potrzebach edukacyjnych). - Zajęcia warsztatowe dla uczniów z zakresu profilaktyki uzależnień.
- Trening Umiejętności Społecznych i Trening Zastępowania Agresji.
- Interwencja kryzysowa.
- Mediacje rodzinne.
- Spotkania terapeutyczne dla rodziców dotyczące korygowania postaw wychowawczych.
Konsultacje
Pracownicy Poradni udzielają konsultacji uczniom, rodzicom i nauczycielom na temat:
- Wspomagania wychowania dzieci i młodzieży z zaburzeniami w zachowaniu, problemami emocjonalnymi, problemami adaptacyjnymi, trudnościami okresu dojrzewania.
- Trudności uczniów w czytaniu i pisaniu – ryzyko dysleksji, specyficzne potrzeby edukacyjne.
- Wspomagania rozwoju i uzdolnień dziecka, psychoedukacja rodziców.
- Prawidłowości rozwojowych mowy i komunikacji oraz pojawiających się zaburzeń.
- Pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością – autyzm, zespół Aspergera, niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność w obrębie narządu wzroku i słuchu, niepełnosprawność ruchowa, afazja.
- Orientacji edukacyjno – zawodowej.
- Indywidualnych i rodzinnych sytuacji kryzysowych.
Współpraca ze szkołami i przedszkolami
Pracownicy poradni prowadzą spotkania na terenie placówek dla uczniów, rodziców i nauczycieli zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami szkół i przedszkoli.
- Zajęcia grupowe dla dzieci i uczniów prowadzone na terenie szkół i przedszkoli, dotyczące m.in. integracji zespołu klasowego, rozwiązywania problemów w grupie rówieśniczej, kształtowania umiejętności społecznych, wspierania uczniów w okresie dojrzewania, wyboru dalszej drogi kształcenia i zawodu.
- Prelekcje dla rodziców i uczniów prowadzone na terenie szkół i przedszkoli.
- Wsparcie dla nauczycieli:
- Spotkania z nauczycielami, pedagogami i psychologami szkół i przedszkoli organizowane na terenie placówek oraz poradni.
- Szkolenia Rad Pedagogicznych.
- Doradztwo psychologiczne na terenie szkół i przedszkoli.
- Działania interwencyjno-mediacyjne na terenie szkół i przedszkoli.
- Współpraca z przedszkolami i szkołami w zakresie realizacji zaleceń postdiagnostycznych zawartych w opiniach i orzeczeniach.