ZAKOŃCZENIE PROJEKTU ,,SZKOLNY OGRÓD UŻYTKOWY I OZDOBNY"
W październiku 2017 r. rozpoczął się projekt polegający na założeniu kolejnego małego ogródka przyszkolnego, którego pomysł zgłosiła mgr Małgorzata Borowiec. Realizowało go czterech uczniów: Bartłomiej Kobza, Łukasz Kwiecień, Jakub Bujak oraz Mikołaj Mrozowicz. Założenie ma służyć nauczycielom przyrody, biologii, języka polskiego, Szkolnej Izby Regionalnej oraz wychowawcom, a przede wszystkim uczniom, którzy zechcą się tam zrelaksować czy skosztować świeżych przysmaków.
Uczniowie po podpisaniu kontraktu z nauczycielem, określili, na czym polegać będzie funkcja użytkowa ogródka i sprecyzowali jak ją osiągnąć, a następnie zastanawiali się nad funkcją ozdobną i metodami uzyskania estetyki założenia. Po opracowaniu tych zadań, wspólnie z nauczycielem przeglądali prasę ogrodniczą, by zmodyfikować wstępne ustalenia.
Kolejnym etapem było ustalenie listy koniecznych artykułów ogrodniczych oraz sprzętu do pracy ogrodzie. W tym momencie wykorzystano zasoby szkolne (grabie, łopaty, wiadra) oraz zaangażowano rodziców, którzy przywieźli krzewy, drzewka, sadzonki bylin oraz koszyki do cebul, sadzarki i nasiona, a także odzież ochronną i rękawice. Łukasz Kwiecień z dostępnych ekologicznych materiałów z recyklingu przygotował kilka dodatkowych koszyków na cebulki kwiatów.
W etapie działań praktycznych, który przypadał na przełom października i listopada, uczniowie zakończyli prace ogrodnicze (obsadzenia, wytyczanie rabat) ze względu na niekorzystne zmiany temperatury i naturalny rytm przestoju wegetacji.
Powrót do prac nastąpił w kwietniu po ustabilizowaniu się pogody. Chłopcy dosiali, nasiona kwiatów jednorocznych oraz doglądali grządek, odchwaszczali je i podlewali uprawy. Zwieńczeniem projektu jest ten artykuł oraz zdjęcia.
W ogródku są rośliny użytkowe: porzeczki, maliny, agrest, poziomki i truskawki, sałata, rzodkiewka, koper i szczypiorek. Znalazły się tu też zioła: lubczyk, mięta, melisa, wielosił błękitny, wrotycz, glistnik jaskółcze ziele, żywokost i dziurawiec. Aby pokazać piękno i zmienność ogródka, został obsadzony cebulami wczesnowiosennych: tulipanów, żonkilli, narcyzów oraz stokrotkami. Obecnie podziwiać w nim można: nasturcję, aksamitki, kosmosy, liatry, złocienie (margerytki), żurawkę. Przekwitły już śniedki oraz fiołki białe i niebieskie.
Jako opiekunka projektu serdecznie dziękuję uczniom swej klasy wychowawczej- IV a, oraz wolontariuszce - Karolinie Rylskiej, którzy wspierali projekt z dużym zaangażowaniem. Szczególnie wyróżnił się Filip Kobza, który najczęściej obok Michała Michalca pomagał nawadniać ogród. Z kolei Paweł Karaś i Damian Brzozowski przynieśli wiele nasion i sadzonek oraz lepszą ziemię do nowych nasadzeń. Ponadto chłopcy przygotowali domki dla owadów zapylających i wnosili nowe pomysły (także Jakub Marzec i Dawid Witkowski). Piękne rośliny przyniosła Wiktoria Malicka. W nasadzeniach pomagali też Dawid Witkowski i Karolina Rylska, a sporadycznie Kamil Rybski i Jakub Dryja. Za przygotowanie szyldu z nazwą ogródka „Margerytka” dziękuję Elżbiecie Bernat oraz Damianowi Borowcowi. Pozostaje mi, jako opiekunowi ogródka życzyć sobie, by młodsze dzieci i ich rodzice zaopiekowali się ogródkiem, gdy starsi koledzy jako absolwenci opuszczą naszą szkołę.
Małgorzata Borowiec